دو ابزار react natieve و kotlin برای توسعه ی موبایل ها هستند.

امروزه توسعه ی اپلیکیشن های موبایل سنگ بنای موفقیت ، رشد ، نوآوری و سودآوری در کسب کار ها میباشد . چندین شرکت بزرگ در حال حاضر از تکنولوژی های تلفن همراه برای رسیدن به اهداف تجاری خود استفاده می کنند .

این مقاله یک مقایسه برای انتخاب فناوری مناسب برای رسیدن به هدف شما از تولید اپ های موبایل است . 

کاتلین یا ری اکت نیتیو برای ساختن اپلیکیشن های موبایل

اگر میخواهید یک اپلیکیشن موبایل جدید بسازید ، وقت آن است که دو ابزار محبوب توسعه ی اپ های موبایل یعنی زبان برنامه نویسی kotlin و فریمورک react native را مقایسه کنید تا مزایا و معایب هر کدام را تشخیص دهید . 

این تجزیه و تحیلیل کوچک و سریع به شما کمک خواهد کرد تا بعد از خواندن این مقاله متوجه شوید که react native مناسب شماست یا kotlin ؟

 

فریمورک React Native : 

فریمورک React Native یک فریمورک با زبان برنامه نویسی JavaScript است که توسط شرگت فیسبوک برای توسعه ی اپلیکیشن های موبایل ساخته شده است. با react native شما میتوانید برای ios و android برنامه تولید کنید و از کدهای وب در توسعه ی اپلیکیشن های موبایل نیز استفاده کنید . 

react native بر پایه ی فریمورک React میباشد که توسط فیسبوک برای کارهای رابط کاربری وب ساخته شده است که هدف اصلی این فریمورک نیز پوشش تلفن های هوشمند همراه بوده است .

این فریمورک به توسعه دهندگان اجازه میدهد با زبان برنامه نویسی که از قبل با آن کار میکردند اپلیکیشن های موبایل هم تولید کنند ( منظور زبان جاوا اسکریپت است ) .

ری اکت نیتیو ( react native ) برای ساخت اپ های موبایل

کدهای نوشته شده برای سیستم عامل android را میتوان با دیگر پلتفرم ها مانند IOS به اشتراک گذاشت و توسعه دهنده همزمان میتواند برای ios و android اپ تولید کند  . 

این فریمورک به شما اجازه میدهد که از component های ui اصلی سیستم عامل ها استفاده کنید . 

 

مزایای استفاده از React Native : 

  • react native به شما اجازه میدهد با زبان جاوا اسکریپت اپلیکیشن های موبایل تولید کنید و از طراحی مشابه React استفاده میکند که به شما اجازه میدهد رابط کاربری پیشرفته موبایل از Ui کامپوننت های موبایل تولید کنید .
  • کار با React Native می تواند منابع مورد نیاز برای ساخت برنامه های موبایل را کاهش دهد . هر توسعه دهنده که با React کار کرده باشد میتواند برای وب و موبایل کدنویسی کند ، این امر انعطاف پذیری بیشتری را به توسعه دهندگان میدهد ، react native در کارهای تیمی به شدت منابع مورد نیاز را کاهش میدهد . 
  • react native بهترین گزینه برای توسعه دهندگانی است که تجربه ی کار با زبان برنامه نویسی javaScript را دارند و نیاز نیست این دسته برنامه نویسان برای برنامه نویسی android زبان java یا برای ios زبان swift را یاد بگیرند که در نهایت باعث سرعت یادگیری توسعه ی اپلیکیشن های موبایل برای ios و android میشود . این مزیت باعث میشود شرکت های مختلف ، برای توسعه ی اپلیکیشن های موبایل خود به افراد و متخصصین کمتری نیاز داشته باشند و در هزینه های انها صرفه جویی شود .
  • React Native به شدت در بحث رابط کاربری یا UI تمرکز کرده است ، که باعث می شود اپلیکیشن های نوشته شده ، بارگذاری سریع و احساس راحتی را به کاربر نهائی القا میکنند . React Native به شما امکان می دهد برنامه خود را سریعتر بسازید ، برنامه ها در حال توسعه سریع قابل مشاهده هستند چون نیاز به کامپایل مجدد نیست ، با Hot Reloading توسعه دهنده به کدنویسی خود سرعت بیشتری میبخشد و تغییرات را آنی میتواند ببیند 

 

زبان برنامه نویسی Kotlin : 

این زبان برنامه نویسی توسط  JetBrains توسعه داده شده است و پشتیبانی میشود . Kotlin یک زبان برنامه نویسی است که روی ماشین مجازی جاوا یا JVM اجرا میشود و قابلیت کامپایل به سورس کد زبان javaScript برای LLVM compiler قابل استفاده است . 

پس از تائید شدن رسمیت زبان Kotlin توسط گوگل که سازنده ی سیستم عامل اندروید است ، محبوبیت این زبان بیشتر و بیشتر شد . 

زبان Kotlin بخوبی در محیط Android Studio در کنار زبان Java قابل استفاده است و دیگر ide یا محیط های توسعه نیز از kotlin پشتیبانی میکند . 

زبان کاتلین ( Kotlin ) برای برنامه نویسی موبایل

کدهای نوشته شده با Kotlin نه تنها دقیق و مختصر است بلکه بسیار تمیز و قابل درک میباشد ، این قدرت به برنامه نویسان این امکان را میدهد که خطاهای کمتری داشته باشید و اگر هم خطایی بوجود آمد سریعا قابل حل باشد که شعار کاتلین نیز تقریبا این است : "با خطوط کمتر کد بنویس" !

اگر به کاتلین علاقه مند شده اید و قصد یادگیری این زبان عالی را دارید ما یک دوره ی آموزش ویدیویی به زبان فارسی و با کیفیت بالا تولید کرده ایم که زبان کاتلین را از صفر به شما آموزش میدهد و همچنین سه عدد پروژه ی واقعی درون دوره ساخته میشود که به این زبان تسلط کاملی پیدا کنید. اگر تمایل داشتید این دوره را میتوانید از این لینک ببنید و استفاده نمائید.

 

مزایای زبان برنامه نویسی Kotlin : 

  • از زمانی که گوگل kotlin را معرفی کرده است ، این زبان رشد فوق العاده ای داشته است و از لحاظ ارائه پشتیبانی پایدار از سطوح مختلف تست ، پیشرفت کرده است . بسیاری از مشکلات برنامه نویسی از جمله کار با fragment ها در این زبان حل شده است ، سازگاری معکوس آن با نسخه های قبلی بعنوان یک مزیت دیگر است 
  • Kotlin مختصر است و نیاز به کمترین خطوط کدنویسی برای عملکرهای مختلف را دارد . کلمات ساده ، خطوط کمتری از کد که باعث کاهش احتمال اشتباهات می شود ، بهبود قابلیت نگهداری و خوانایی کدها از مزایای kotlin است ، این بدان معنی است که توسعه دهندگان Kotlin می توانند به طور موثر عملیات نوشتن، خواندن و تغییر کد را انجام دهند .
  • یکی از مزایای Kotlin قابلیت همکاری و سازگاری آن با زبان Java است . این زبان بصورت عالی با java کار میکند ، از جمله فریمورک ها و ابزارهای جاوا که بسیار غنی هستند . 

 

نتیجه گیری : 

React Native از جامعه ی خوب برنامه نویسان برخوردار است که اکو سیستم خوب توسعه ی اپلیکیشن را فراهم کرده است ، و همچنین دسترسی به کتابخانه ها و پلاگین ها زیادی دارد که سرعت توسعه را بیشتر میکند . این اپلیکیشن ها  از ویژگی های بصری و قوی نیتیو بهره می برند بدون اینکه به عملکرد آنها آسیب برساند.

از سوی دیگر، گوگل Kotlin را به عنوان زبان استاندارد برای توسعه اندروید توصیه می کند. 

کاتلین 100% با جاوا سازگار است و همچنین قابلیت کار روی پروژه های قدیمی که با جاوا نوشته شده اند را فراهم میکند . 

Kotlin یک زبان سطح سازمانی است که با هدف حل مشکلات برنامه نویسی و توسعه که با شیوه های قدیمی مثل جاوا وجود داشت منتشر شده است . 

 

حال بسته به گفته های بالا این شما هستید که در نهایت تصمیم خواهید گرفت که کدام را انتخاب کنید . 

 

تمام 

لینک کوتاه این مقاله : https://avasam.ir/post/94

این سیستم برپایه ی علاقه مندی شما یک دوره ی مناسب به شما پیشنهاد میدهد

مرا بسوی بهترین دوره ی آموزشی که برای من مناسب است هدایت کن 🤖

هدایتم کن

مقالات دیگر مرتبط با این مقاله ی آموزشی :‌

 5 دلیل برای یادگیری کاتلین Flutter یا React Native از دید یک توسعه دهنده تولید برنامه های موبایل با React Native آموزش کار با آرایه ها در زبان کاتلین 6 چیز که قبل شروع پایتون (Python) باید بدانید

دوره های آموزشی مرتبط با این مقاله :

دوره ی آموزش کاتلین (kotlin) بصورت پروژه محور

دوره ی آموزش کاتلین (kotlin) بصورت پروژه محور

دوره ی آموزش پروژه محور ساخت دیجیکالا به همراه اپ و سورس کامل

دوره ی آموزش پروژه محور ساخت دیجیکالا به همراه اپ و سورس کامل

دوره ی آموزش ساخت فریمورک برای پی اچ پی با PHP MVC

دوره ی آموزش ساخت فریمورک برای پی اچ پی با PHP MVC

پکیج آموزشی فریمورک Vuejs 2

پکیج آموزشی فریمورک Vuejs 2